Workshop Doelgericht veranderen met requirements

Doelstellingen

Met deze workshops van 1 tot 4 dagdelen leert de deelnemer op een interactieve wijze hoe tot de juiste en volledige requirements te komen. De deelnemer leert wat het startpunt is om te beginnen, namelijk het doel wat bereikt moet worden óf welk probleem er opgelost moet worden. De deelnemer herkent na deze workshop op welk niveau – doel, requirements of over de oplossing – de belanghebbende met hem/haar communiceert.
De deelnemers stellen zelf een controlelijst samen op wat binnen u organisatie de bronnen van de requirements zijn. Met deze controlelijst wordt de kans verkleind dat er een (groep) belanghebbenden wordt vergeten. Een (groep) belanghebbende vergeten betekend dat de requirement niet volledig zijn.
De deelnemer leert hoe hij met belanghebbende over requirements kan communiceren. Op speelse wijze wordt er geoefend met het ophalen van de kennis/informatie bij een belanghebbende. Hoe deze kennis omgezet wordt in de juiste requirements en uiteindelijk wordt vastgelegd.

Doelgroep

Business/Informatie analisten, functioneel ontwerpers, requirements engineers/managers, (functioneel) beheerders, architecten.

Daarnaast iedereen die met de requirements te maken heeft, zoals: projectleiders, product owners, testers, enz.

Inhoud

De onderstaande dagdelen kunnen willekeurig worden afgenomen en worden gecombineerd. Als er behoefte is om op een andere wijze de onderwerpen te combineren, neem dan contact met ons op. We gaan dan in op jouw uitdagingen en doelstelling om zodoende een passen programma aan te bieden.

  • Dagdeel 1: Doelstellingsgericht veranderen
    • Wat zijn requirements?
      • Weten wat het verschil is tussen oplossingen, requirements en doelstellingen;
        Uitleg en in spelvorm de verschillen tussen doel, requirements en oplossing te leren herkennen.
        Leren hoe je vanuit een oplossing weer terug bij de doelstelling komt.
      • Non-functionele requirements
    • Negen principes van requirements engineering
      • Gemeenschappelijk begrip van de requirements (bewustwoordingsspel)
    • Functioneel afbakenen;
      • Waar vinden we de requirements (bronnen van requirements)?
      • Afbaken van de requirements
        Oefening: In kaart brengen (lees tekenen/modeleren) van de context
  • Dagdeel 2: Ophalen (eliciteren) en vastleggen van de specificatie (requirements) en overeenstemming krijgen
    • Requirements vastleggen
      • Sjablonen en manier om requirements te borgen.
    • Requirements elicitatietechnieken
      • Oefening: Effecteif interviewen
        Het effectief uitvragen van belanghebbenden/stakeholders.
        Herkennen van valkuilen in het communiceren met belanghebbenden over de requirements.
    • Vastleggen van specificaties/requirement;
      • Oefening: Requirements ophalen en vastleggen
        Leren hoe je tot volledige en juiste specificatie komt op het gewenste detailniveau.
  • Dagdeel 3: Vastleggen van requirements in modellen en prototyping
    • Inleiding tot het vastleggen van requirement met modellen
      • Requirements over gegevens, gedrag en functionaliteit
        Modellen om requirements vast te leggen: UML, ERD, enz.
    • Visualiseren van requirements
      • Requirements modeleren:
        • Oefening: Modeleren van de context
        • Oefening: Modeleren van processen
      • Prototyping
        • Oefening: Ontwerpen van gebruikers interactie
  • Dagdeel 4: Requirements in een Agile omgeving
    • Agile gedachten goed en Agile technieken
      • Requirements en Agile principes: de synergie
      • Vereisten aan een goede user story
    • Verwerken van functionele requirements
    • Verwerken van non-functionele requirements
    • Prioriteren en inschatten van requirements

Bonus

De deelnemers ontvangen bij de workshop een overzicht kaartje met de opgedane kennis en vaardigheden.

 

Agenda

Op dit moment zijn er geen opleidingen gepland. Neem contact met ons op voor meer informatie.

 

Voor informatie, een offerte en/of advies over de voor u beste aanpak, neem dan gerust contact op.