Doelstelling
Met deze module gaat de requirementsanalist dieper in op kennis en de vaardigheden van het modelleren van requirements die in het Foundation level zijn opgedaan.
De requirementsanalist leert hoe hij (daar waar hij of hem staat mag ook zij of haar gelezen worden) kennis effectief omzet in bruikbare requirements-modellen. Deze modellen worden gebruikt om requirements op een eenvoudige wijze met de belanghebbenden te communiceren zodat de requirements eenvoudiger (voor de belanghebbenden) zijn te doorgronden. Modellen zorgen ervoor dat complexe en/of veel requirements eenvoudiger zijn te begrijpen dan in natuurlijk taal, en worden met modellen overzichtelijker gemaakt.
De requirementsanalist leert hoe hij uit kennis (teksten, beelden, visies, enzovoort) verschillende modellen kan opstellen, zoals een UML klasse, ERD, DFD, UML activiteiten, UML communicatie, UML toestandsdiagrammen, enzovoort.
De module is praktisch ingesteld waarbij de deelnemer direct aan de slag gaat met het modelleren van requirements aan de hand van een speelse casus.
Na deze opleiding is de requirementsanalist uitstekend uitgerust om vanuit kennis modellen van requirements te maken.. Hiermee wordt de kans vergroot op een succesvolle ICT verandering of project door een volledige en juiste set van requirements op te leveren.
Doelgroep
Requirements Engineers, Requirements Managers, Informatie/Business analisten, functioneel ontwerpers en iedereen die een belang heeft bij requirements zoals Testers, Functioneel Beheerders, Architecten.
Randvoorwaarde
De deelnemer dient in het bezit te zijn van IREB CPRE Foundation certificaat óf het Requirements Engineering module van het Business Analyse Diploma (British Computer Society).
Inhoud
De volgende onderwerpen worden behandeld en vaardigheden worden aangeleerd. De materie wordt door specialisten in het vakgebied bijgebracht en wordt er veelvuldig met praktische opdrachten geoefend. Daarnaast wordt ook de wijze en soort vragen die de deelnemer op het examen mag verwachten getraind.
- Basic principles of requirements modeling: Waarom requirements modelleren; soorten requirements modelleringen; termen en concepten; voordelen van requirements modelleren en de kwaliteit van requirements modellen.
- Context modeling: Doel van het modelleren van de context; termen, basis elementen, data flow georiënteerde context modellering, en andere vormen van context modellering.
- Modeling information structures: Doel van het modelleren van informatie structuren; modelleren van klassen, attributen en datatypes; modelleren van relaties; overige modelleerconcepten.
- Modeling dynamic views: Dynamische overzichten van requirements; Use case modelleren, Data Flow en Control flow georiënteerd modelleren, modelleren van toestanden.
- Modeling scenarios: Doel van scenario´s modelleren; Het verband tussen scenario´s en Use cases; scenario modelleren met Sequence en Communication diagrammen.
Materiaal
Het materiaal bestaat uit het door het IREB gepubliceerde Engelse handboek en begrippenlijst. Daarnaast ontvangt de deelnemer een opleidingsmap met handouts van de dia’s, opdrachten en uitwerkingen, achtergrond artikelen, enz.
Agenda
Opleidingsvormen
De training kan in verschillende vormen (incl. examen) worden aangeboden:
- Dagtraining + examentraining
Driedaagse training (ca. 09:00 – 17:00) waarbij de materie uitvoerig wordt behandeld en geoefend. De training wordt afgesloten met een proefexamen waarbij geoefend wordt met de wijze en het soort vragen die de deelnemer op het examen mag verwachten. Het resultaat wordt besproken zodat de deelnemer inzicht krijgt in zijn sterke en zwakke punten van de stof. - Avondtraining + examentraining
De training bestaat uit 4 avonden (ca. 16:00 – 21:00) waarbij de materie wordt behandeld en geoefend. De deelnemer bereidt zich elke avond voor op de te behandelen materie (zelfstudie). Op de eerste 3 avonden wordt de geleerde materie behandeld waarop de nadruk ligt op het oefenen d.m.v. een case. Op de laatste avond vindt er een proefexamen plaats waarbij geoefend wordt met de wijze en het soort vragen die de deelnemer op het examen mag verwachten. Het resultaat wordt besproken zodat de deelnemer inzicht krijgt in zijn sterke en zwakke punten van de stof - Examentraining
Bij deze vorm dient de deelnemer zichzelf voor te bereiden door het leren van de Glossary en het handboek. Hierbij ontvangt de deelnemer een studiewijzer waarmee hij zelfstandig de materie eigen kan maken en met de bijgesloten oefenvragen zijn eigen kennis kan toetsen. Tijdens de examentraining (één dagdeel overdag of in de avond) vindt er een proefexamen plaats waarbij geoefend wordt met de wijze en het soort vragen die de deelnemer op het examen mag verwachten. Het resultaat wordt besproken zodat de deelnemer inzicht krijgt in zijn sterke en zwakke punten van de stof.
Het examen
Het Engelse examen bestaat uit twee delen. Het multiple-choice examen wordt na de training, op een met de opdrachtgever afgestemd moment, afgenomen door een onafhankelijk exameninstituut. Het tweede deel bestaat uit een schriftelijk (Engels of Duits) werkstuk dat binnen een jaar na het halen van het multiple-choice examen aangevraagd en ingeleverd dient te worden. Dit werkstuk wordt door een onafhankelijk docent beoordeeld.
Voor informatie, een offerte en/of advies over de voor u beste aanpak, neem dan gerust contact op.
Blijf op de hoogte
Wil je op de hoogte blijven van de IREB Advanced Modeling trainingen? Schrijf je dan hieronder in voor de nieuwsbrief.