Doelstelling
Deze twee-daagse Advanced module richt zich op het begrijpen en toepassen van Requirements Engineering (RE) methoden en technieken in een Agile ontwikkelingsproces. Het stelt een Requirementsanalist in staat om in een Agile omgeving te kunnen werken, terwijl Agile professionals bewezen RE werkwijze en technieken in een Agile omgeving kunnen inpassen. Het toepassen van beproefde RE methoden en technieken versterken en borgen de Agile ontwikkelingsaanpak. Het beste uit beide werelden komen samen in deze praktische training.
Na deze training en certificering ben je:
- bekend met de terminologie en essentie van Requirements Engineering en Agile;
- in staat om met succes requirementsanalyse-technieken en -methoden te implementeren in Agile projecten;
- in staat om met succes Agile technieken en methoden toepassen in de kern activiteiten (eliciteren, documenteren, valideren en management) van Requirements Engineering;
- in staat om Agile toepassingen (zoals Scrum, Kanban, XP, etc) en Requirements Engineering technieken te combineren zodat dit vele voordelen biedt voor alle belanghebbenden (stakeholders) in het project of product lifecycle.
De module is praktisch ingesteld waarbij de deelnemer direct aan de slag gaat met oefenen, toepassen en combineren van RE en Agile methoden en technieken aan de hand van een speelse casus.
Met het toepassen van bewezen RE en Agile technieken wordt de kans vergroot op een succesvolle Agile ICT verandering of project, door op tijd en van voldoende detail de juiste set van requirements op te leveren in een Agile omgeving.
Doelgroep
De Advanced Level Module RE @ Agile is gericht op Requirements Engineers en Agile professionals, zoals Requirements Engineers, Product Owners, Requirements Managers, Informatie/Business analisten, functioneel ontwerpers, en iedereen die een belang heeft bij requirements in een agile omgeving zoals Scrum Masters, Testers, Softwareontwikkelaars, (Functioneel) Beheerders, Architecten.
Randvoorwaarde
De deelnemer dient in het bezit te zijn van één of meerdere van onderstaande certificeringen:
- IREB – CPRE Foundation level
- IREB – CPRE RE@Agile Primer certificate
- BCS (British Computer Society) – Practitioner in Requirements Engineering
- ScrumAlliance – CSPO
- Scrum.Inc – RPO
- Scrum.org – PSPO
- SAFe – PM/PO
- Itedas.org – Product Owner
- Kanban University – Team Kanban Practitioner
Inhoud
De volgende onderwerpen worden behandeld en vaardigheden worden aangeleerd. De materie wordt door specialisten in het vakgebied bijgebracht en wordt er veelvuldig met praktische opdrachten geoefend. Daarnaast wordt ook de wijze en soort vragen die de deelnemer op het examen mag verwachten getraind.
- What is RE@Agile: weten wat de relevante requirements zijn en wanneer deze van voldoende detail zijn, op elk moment in het ontwikkelproces; bereiken van voldoende overeenstemming met de relevante belanghebbenden.
- A clean project start: gebruik maken van de productvisie en -doelen; bepalen van de context- en systeemgrens; Stakeholder management; Uitbalanceren van visie, doelen, scope in een agile omgeving.
- Handling Functional requirements: granulariteit van functionele requirements; identificeren, vastleggen en communicatie van functionele requirements; vertalen naar user stories; splitsen en groeperen van stories; weten wanneer het voldoende is.
- Handling Quality Requirements and Constraints: het belang van kwaliteitsrequirements en beperkingen (constraints) in Agile; nauwkeurigheid van de kwaliteitsrequirements; kwaliteitsrequirements en de backlog; product- en proces-beperkingen.
- Prioritizing and Estimating requirements: bepalen van de business-waarde; business-risico en afhankelijkheden; schatten van stories en andere backlog items.
- Scaling RE@Agile: roadmaps en plannen op grote schaal; organiseren van teams voor grote en complexe ontwikkelingen; voorbeelden van frameworks om te schalen.
Materiaal
Het materiaal bestaat uit het door het IREB gepubliceerde Engelse handboek en begrippenlijst. Daarnaast ontvangt de deelnemer een opleidingsmap met handouts van de dia’s, opdrachten en uitwerkingen, achtergrondartikelen, enz.
BONUS: Een studiekaart die de essentie en overzicht geeft van de examenstof. Deze dient als naslagwerk én als ondersteuning voor het studeren voor het examen.
Agenda
Opleidingsvormen
De training kan in verschillende vormen (incl. examen) worden aangeboden:
- Dagtraining + examentraining
Tweedaagse training (ca. 09:00 – 17:00) waarbij de materie uitvoerig wordt behandeld en geoefend. De training wordt afgesloten met een proefexamen waarbij geoefend wordt met de wijze en het soort vragen die de deelnemer op het examen mag verwachten. Het resultaat wordt besproken zodat de deelnemer inzicht krijgt in zijn sterke en zwakke punten van de stof. - Avondtraining + examentraining
De training bestaat uit 4 avonden (ca. 16:00 – 21:00) waarbij de materie wordt behandeld en geoefend. De deelnemer bereidt zich elke avond voor op de te behandelen materie (zelfstudie). Op de eerste 3 avonden wordt de geleerde materie behandeld waarop de nadruk ligt op het oefenen d.m.v. een case. Op de laatste avond vindt er een proefexamen plaats waarbij geoefend wordt met de wijze en het soort vragen die de deelnemer op het examen mag verwachten. Het resultaat wordt besproken zodat de deelnemer inzicht krijgt in zijn sterke en zwakke punten van de stof - Examentraining
Bij deze vorm dient de deelnemer zichzelf voor te bereiden door het leren van de Glossary en het handboek. Hierbij ontvangt de deelnemer een studiewijzer waarmee hij zelfstandig de materie eigen kan maken en met de bijgesloten oefenvragen zijn eigen kennis kan toetsen. Tijdens de examentraining (één dagdeel overdag of in de avond) vindt er een proefexamen plaats waarbij geoefend wordt met de wijze en het soort vragen die de deelnemer op het examen mag verwachten. Het resultaat wordt besproken zodat de deelnemer inzicht krijgt in zijn sterke en zwakke punten van de stof.
Het examen
Het Engelse examen bestaat uit twee delen. Het multiple-choice examen wordt na de training, op een met de opdrachtgever afgestemd moment, afgenomen door een onafhankelijk exameninstituut. Het tweede deel bestaat uit een schriftelijk (Engels of Duits) werkstuk dat binnen een jaar na het halen van het multiple-choice examen aangevraagd en ingeleverd dient te worden. Dit werkstuk wordt door een onafhankelijk docent beoordeeld.
Voor informatie, een offerte en/of advies over de voor u beste aanpak, neem dan gerust contact op.
Blijf op de hoogte
Wil je op de hoogte blijven van de IREB Advanced trainingen? Schrijf je dan hieronder in voor de nieuwsbrief.