Doelstelling
Het doel van de workshop is om deelnemers kennis te laten maken met Design Thinking en de Thinking-denkwijze te adopteren. Design Thinking kan toegepast worden op allerlei complexe vraagstukken in zowel de publieke als private sector. Design Thinking wordt bovendien zowel voor producten als diensten gebruikt. Tijdens de workshop zullen deelnemers de denkwijze en tools van Design Thinking leren gebruiken om een bepaalde uitdaging aan te gaan. Ze zullen:
- Een mensgerichte benadering leren – de context en stakeholders, hun waarden, motivaties en frustraties te ontdekken en begrijpen;
- Identificeren en definiëren de latente behoeften van gebruikers en herdefiniëren (reframe) van het probleem;
- Aanzetten tot creatief denken door gebruik te maken van verschillende brainstormtechnieken om out-of-the-box ideeën te genereren;
- Verkennen en experimenteren – prototypes bouwen en ideeën testen samen met stakeholders om aannames te valideren;
- Ideeën bijwerken aan op basis van feedback van de stakeholders;
Doelgroep
Deze workshop is relevant voor elke professional, consultant, manager of ondernemer werkzaam op het gebied van innovatie en productbeheer, klantervaring en klantenservice, IT & technologie, verkoop en marketing, onderzoek en ontwikkeling, die zich bezighoudt met product- en service-innovaties vanuit operationeel, strategisch en organisatorisch oogpunt.
Inhoud
De workshop bestaat uit 7 modules:
Module 1: Wat is Design Thinking (DT)
Deze module legt de principes en methoden uit van DT. Aan het einde van deze module kunt u uitleggen wat de DT principes zijn. U bent bekend met de DT-methoden en wanneer u ze moet gebruiken.
Module 2: Ontdekken
Deze module richt zich op de eerste fase van de DT-aanpak, Ontdekken. Deze fase focust op het begrijpen van de gebruikerscontext. Aan het einde van deze module kent u verschillende onderzoekstechnieken en kunt u enkele ervan toepassen.
Module 3: Definiëren
Deze module richt zich op de convergente fase van de DT-benadering. Aan het einde van deze module kunt u het probleem omkaderen op basis van de analyse van de verkregen inzichten.
Module 4: Ontwikkelen
Dit is het creatieve deel van de DT-aanpak dat zich richt op het genereren van ideeën. Aan het einde van deze module kunt u verschillende brainstormtechnieken toepassen om out-of -box-ideeën te kunnen genereren.
Module 5: Opleveren
Dit is een fase van de DT-aanpak waarbij de ideeën worden omgezet in prototypes, worden getest en gevalideerd. Aan het einde van deze module kunt u servicesscenario’s maken, low fidelity prototypes bouwen en deze gebruiken om feedback van uw gebruikers te verkrijgen en daarmee uw aannames te testen.
Module 6: Pitch
Een pitch is een korte, overtuigende toespraak die u gebruikt om interesse te wekken in uw idee om de organisatie ervan te overtuigen erin te investeren. We zullen u leren hoe u een pitch voorbereidt.
Module 7 Wrap up
Materiaal
Het materiaal bestaat uit een opleidingsmap met begrippenlijst, samenvatting van de dia’s, enz.
Agenda
Voor informatie, een offerte en/of advies over de voor u beste aanpak, neem dan gerust contact op.
Blijf op de hoogte
Wil je op de hoogte blijven van onze trainingen? Schrijf je dan hieronder in voor de nieuwsbrief.